Pengenalan


Pengenalan

Penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan semakin berkembang, terdapat berbagai cara telah digunakan untuk menyediakan ruang penyampaian maklumat kepada pelajar. Kebolehan tenaga pendidik dalam mempergunakan teknologi dalam pendidikan amat mengkagumkan. Ini menunjukan tenaga pendidik juga seiring dengan perkembangan teknologi dibidang pendidikan. Penyediaan bahan pembelajaran bermutu adalah sangat penting supaya pelajar mendapat maklumat yang betul dan tepat (Shyu, 2000 ). Di samping itu dengan penghasilan bahan pembelajaran bermutu akan menjadikan tenaga pendidik lebih berwibawa.

Proses pembelajaran kendiri dapat dirancang oleh pelajar dengan bantuan teknologi pada masa kini. Pelajar dapat mencari dan mendapat maklumat dengan lebih cepat dan mudah. Ini terjadi dengan penghasilan blog pembelajaran dan video pembelajaran (Bell, 2010). Pengguaan blog iaitu satu journal atas talian yang pada asalanya terhasil daripada penggunaan laman sesawang yang membolehkan seseorang memuatnaik perkataan, gambar dan video. (Farmer, Yue, & Brook, 2007)

Kajian terdahulu banyak dilakukan terhadap kaedah pembelajaran berkesan, pelajar akan mudah memahami sesuatu mengikut pengalaman dan maklumat yang sedia ada. Oleh yang demikian pendidik perlu mengetahui kekuatan dan kelemahan pelajar mereka bagi memudahkan proses pembelajaran (Kearney & Treagust, 2001).


Salah satu bahan pembelajaran yang boleh dihasilkan ialah pembelajaran menggunakan blog. Pelajar dapat melakukan carian maklumat pada bila-bila masa mengikut keperluan masing-masing. Ini akan menjadikan pembelajaran lebih efektif dan berlaku secara tidak formal serta menyeronokan pelajar (Farmer, Yue, & Brook, 2007). Penggunaan blog sebagai satu medium pengajaran perlu bermula dari pendidik oleh yang demikian setiap pendidik perlu memiliki kemahiran menyediakan blog pembelajaran. Apabila seorang pendidik dapat menghasilkan blog dengan maklumat yang betul serta bermaklumat pasti ia dapat digunakan oleh setiap pelajar yang membacanya. Penggunaan BPK dapat menjadi medium perkongsian maklumat mengikut kaedah pedagogi yang berbagai bagi setiap pendidik (Zhang, 2009)